2016-2017 н.р.
ТЕХНОЛОГІЯ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ
"Такий підхід до навчання не є абсолютно новим для української шіколи"- розповідає молодим вчителям Писареко В.О.. Частково він використовувався ще в перші десятиріччя минулого століття і був поширений у педагогіці та практиці української школи в 20-ті роки. Наприклад, в школі м. Корін (між Києвом та Житомиром) А. Рівін у 1918 році використовував у навчанні учнів роботу в парах змінного складу, за допомогою чого учні за один рік проходили програму трьох-чотирьох років навчання. У школі навчалось одночасно 40 дітей віком від 11 до 16 років. Уроків як таких у школі не було. Під час занять учні вільно рухались, розмовляли один з одним. В основу методики Рівіна була покладена ідея «навчаючи інших, навчайся сам».
Розробку елементів інтерактивного навчання можна знайти в працях В. Сухомлинського, творчості вчителів — новаторів 70-80-х pp. (В. Шаталов, Є. Ільїн, С. Лисенкова, Ш. Амонашвілі та ін.), теорії розвивавального навчання.
Наприкінці XX ст. інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи, де їх використовують під час викладання різноманітних предметів. Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (СІЛА, штат Меріленд) у 80-х pp., показують, що інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття. В Україні розроблена та пропагується технологія інтерактивного навчання О. І. Пометун.
Цілі і завдання інтерактивного навчання:
- розширення пізнавальних можливостей учнів, зокрема у здобуванні, аналізі та застосуванні інформації з різних джерел;
- можливість перенесення отриманих умінь, навичок та способів діяльності на різні предмети та позашкільне життя учнів;
- формування глибокої внутрішньої мотивації.
Для з'ясування сутності інтерактивного навчання скористуємось класифікацією, яка запропонована Я. Голантом в 60-х pp. минулого століття і в якій було виділено активну і пасивну моделі навчання. До цієї класифікації додамо ще характеристику інтерактивного навчання.
Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» взаємний і «асt» — діяти. Таким чином інтерактивний — здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету — створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність інтелектуальну спроможність.
Правила організації інтерактивного навчання:
- До роботи мають бути залучені всі учні.
- Активна участь у роботі має заохочуватися.
- Учні повинні самостійно розробляти і виконувати правил; роботи в малих групах.
- Учнів повинно бути не більше 30 осіб. Лише в цьому ви падку можлива продуктивна праця.
- Учні повинні бути підготовлені до роботи в малих групах.
Інтерактивне навчання |
|
Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність
|
|
Суть інтерактивного навчання |
Організація інтерактивного навчання |
Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання
|
Передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації
|
Порівняння різних моделей навчання |
||
Пасивна модель навчання |
Активна модель навчання |
Суть інтерактивного навчання |
Учень виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти й відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника тощо — джерелом правильних знань. До відповідних методів навчання належать методи, за яких учні лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань |
Учень виступає в ролі «суб'єкта» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи навчання: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (частіше домашні), запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення. Тобто такий тип навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів Інтерактивна модель навчання |
Учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання; учень розуміє, що він робить, рефлексує з приводу того, що знає, вміє і здійснює. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. При цьому відбувається спів-навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці). Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставини та відповідної ситуації |
Орієнтовна структура уроку із застосуванням інтерактивних технологій |
||
Етапи |
Мета |
Прийоми, методи, рекомендації |
Мотивація |
Сфокусувати увагу дітей на проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми |
|
Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
|
Забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці, чого від них чекає вчитель
|
Рекомендації (за О. Пометун):
|
Надання необхідної інформації
|
Дати учням достатньо інформації для того, щоби на її основі вони могли виконати практичні завдання за мінімально короткий час
|
|
Інтерактивна вправа
|
Засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку
|
Рекомендації:
|
Рефлексія результатів
|
Усвідомлення отриманих результатів
|
|
Підсумки |
Прояснити зміст проробленого, підбити підсумок засвоєння знань і встановити зв'язок між тим, що відомо і тим, що повинно вдосконалюватися в майбутньому
|
Рекомендації: ♦ на першій стадії:
♦ на другій стадії:
(Чому цього немає? Що було б, якщо?);
♦ на третій стадії: • домагайтеся, щоб учні взяли на себе зобов'язання щодо подальших дій |
Класифікація інтерактивних технологій |
|
За метою уроку та формою організації навчальної діяльності (О. Пометун, Л. Пироженко) |
За розподілом інтерактивних методів (В. В. Мельник)
|
|
|
Діяльність вчителя під час організації та планування інтерактивного навчання |
|
Для ефективного навчання
|
Для контрою за ходом навчання |
попереднього підготування: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання; ♦ відібрати до уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до освоєння теми; ♦ під час самих інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно, або «граючись» виконали його; ♦ на одному занятті можна використовувати одну (максимум — дві) інтерактивну вправу, а не їх калейдоскоп; ♦ дуже важливим є проведення спокійного глибокого обговорення за підсумками інтерактивної вправи, зокрема акцентування уваги й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в інтерактивній вправі; ♦ проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, що не були пов'язані з інтерактивними завданнями
|
♦ глибоко вивчити і продумати матеріал, у тому числі додатковий, наприклад різноманітні тексти, зразки документів, приклади, ситуації, завдання для груп тощо; ♦ старанно спланувати і розробити заняття: визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати питання і можливі відповіді, виробити критерії оцінки ефективності заняття; ♦ мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для учнів випадків, проблем; оголошення очікуваних результатів (цілей) заняття і критеріїв оцінки роботи учнів; ♦ передбачити різноманітні методи для привернення уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи аудиторії; цьому, зокрема, можуть сприяти вправи-розминки, письмовий розподіл ролей у групах тощо |
Методична робота
1. Продовжити роботу над методичною проблемою «Використання нових педагогічних технологій для вдосконалення навчання і виховання учнів».
2. Затвердити такий склад методичної ради школи
Писаренко В.О. – голова МР
Романенко Г.М.
Ткаченко Н.М.
Підлісна Н.О.
3. Продовжити роботу методоб’єднань класних керівників, вчителів гуманітарних дисциплін, вчителів природничо - математичного напрямку.
Затвердити відповідно головами цих методоб’єднань Підлісна Н.О.,Романенко Г.М., Ткаченко Н.М.
4. В 2016-2017 навчальному році атестувати згідно поданої заяви вчителя математики та інформатики Ткаченка Н.М..
5. Направити на курси підвищення кваліфікації 2017 році таких вчителів: Підлісна Н. О., Федяй З.Г. - категорія курсів початкові класи, . Сириця А.Л.- категорія курсів вчитель біології.
6. Педпрацівникам постійно підвищувати свій професійний рівень, користуватися методичною літературою та фаховими журналами, інтернетом.
7. Головам методичних об’єднань організувати взаємовідвідування уроків з метою обміну досвідом.
8. Вчителям, що атестуються провести панораму відкритих уроків та виховних заходів.
9. В 2016-2017 навчальному році вивчити стан викладання української мови і літератури, малювання, музики та виховної роботи.
Предметні тижні
Дата проведення |
Тематика тижня |
Відповідальні |
вересень |
Предметний тиждень історії |
Козир Л.О. |
жовтень |
Предметний тиждень світової літератури та фізичного виховання |
Романенко Г.М. |
листопад
|
Предметний тиждень біології, хімії та географії |
Сириця А.Л. |
грудень |
Предметний тиждень початкової школи та музичного мистецтва |
Підлісна Н.О. |
січень |
Предметний тиждень математики та інформатики. |
Ткаченко Н.М. |
лютий |
Предметний тиждень іноземної мови |
Рибалка Т.О. Полтавець О.Л. |
березень |
Предметний тиждень української мови і літератури, тиждень книголюба |
Шанько Л.Г. |
квітень |
Предметний тиждень початкової школи |
Педаш О. М. Федяй З. Г. |
травень |
Предметний тиждень фізики Предметний тиждень трудового навчання |
Горбуля Р.Є. Бодюл М.В. |
Графік проведення відкритих уроків і відкритих виховних заходів
№ |
П.І.П |
Відкриті уроки |
Відкритий виховний захід |
1. |
Козир Л.О. |
вересень |
вересень-лютий |
2. |
Романенко Г.М. |
жовтень |
жовтень-лютий |
3. |
Сириця А. Л. |
листопад |
листопад-березень |
4. |
Підлісна Н.О. |
грудень |
грудень- равень |
5. |
Ткаченко Н.М. |
січень |
січень- травень |
6. |
Полтавець О. Л |
лютий |
лютий- березень |
7. |
Шанько Л.Г. |
березень |
лютий-березень |
8. |
Педаш О. М. |
квітень |
квітень травень |
9. |
БодюлМ. |
травень |
березень-травень |
План роботи МО природничо-математичних наук
Засідання І ( 31.08.2016 р. )
Тема: Нормативно-правове забезпечення викладання предметів природничо-математичного напрямку у 2016/2017навчальному році |
№ з/п |
Основні питання до розгляду |
Відповідальний за виконання |
Примітки |
1 |
Про підсумки роботи ШМО вчителів математично- природничого циклу за 2015/2016 н.р. |
Голова МО Ткаченко Н.М. |
|
2 |
Обговорення та затвердження плану роботи ШМО на 2016/20167н.р. |
Ткаченко Н.М. |
|
3 |
Ознайомлення з інструкційно-методичними матеріалами Міністерства освіти і науки України щодо викладання предметів у 2016/2017 н.р. Обговорення методичних рекомендацій щодо організації навчально – виховного процесу на уроках природничо-математичних дисциплін у 2016/ 2017 н/ р. , ознайомлення із змінами в програмах під час викладання предметів математично – природничого циклу. Ведення шкільної документації відповідно до «Інструкції з ведення класного журналу 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів». |
Ткаченко Н. М |
. |
4 |
Обговорення та погодження календарно-тематичних планів вчителів на 2016/2017н.р. |
Ткаченко Н. М. |
Робота між засіданнями:
- опрацювання інструкційно-методичних матеріалів МОН України щодо викладання предметів у 2016/2017 н.р.
- опрацювання рекомендацій щодо викладання базових предметів за новими програмами та програмами із змінами;
- обговорення індивідуальних тем вчителів - предметників;
- погодження планів самоосвіти вчителів;
- складання графіка проведення відкритих уроків; взаємовідвідування уроків;
Засідання 2 ( 01.11.2016 р. )
Тема: Посилення компетентнісного підходу у формуванні змісту природничої освіти на основі компетентнісної спрямованості вимог до рівнів навчальних досягнень учнів
№ з/п |
Основні питання до розгляду |
Відповідальний за виконання |
Примітки |
1 |
Роль навчальних проектів у викладанні навчальних дисциплін математично – природничого циклу |
Ткаченко Н.М. |
|
2 |
Творча самореалізація особистості в процесі самостійної роботи під керівництвом учителя. |
Ткаченко А.М. |
|
3 |
Круглий стіл «Обмін досвідом вчителів – предметників з використання навчальних проектів.на уроках математично – природничого циклу». |
Всі вчителі |
|
4. |
Педагогічні гостини. Відвідування та обговорення відкритих уроків |
Ткаченко Н. М. |
Робота між засіданнями:
- організація проектно-технологічної діяльності на уроках з використанням проблемно-пошукових методів навчання;
- проведення І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад предметів природничо-математичного циклу;
- підготовка до наступного засідання ШМО.
Засідання 3 ( 03. 02. 2017 р. )
Тема: Підвищення ефективності організації навчально-виховного процесупід час вивчення предметів математично - природничого напрямку
№ з/п |
Основні питання до розгляду |
Відповідальний за виконання |
Примітки |
1 |
Методи і форми організації навчального процесу, завдяки яким забезпечується мотивація навчання, стимулювання пізнавального інтересу, розвиток інтелектуальної й творчої діяльності учнів |
Сириця А. Л. |
|
2 |
Формування національної та громадянської свідомості під час вивчення предметів математично – природничого циклу. |
Горбуля Р.Є. |
|
3 |
Відвідування та обговорення уроків. |
Ткаченко Н. М. |
|
4 |
Організація підготовки до участі в учнівських конкурсах («Кенгуру», «Левеня», «Бобер», «Геліантус»). |
Ткаченко Н.М. |
Робота між засіданнями:
- підготовка та проведення предметних тижнів;
- підготовка до проведення учнівських конкурсів;
- звіт про курсову підготовку вчителів;
- консультування молодих вчителів з питань організації навчально-виховного процесу в сучасних умовах;
- підготовка до підсумкових зрізів знань за І семестр;
- підготовка до наступного засідання ШМО.
Засідання 4 ( квітень 2017 р.)
Тема: Педагогічна майстерність вчителів як умова успішного формування в учнів предметних компетенцій
№ з/п |
Основні питання до розгляду |
Відповідальний за виконання |
Примітки |
1 |
Формування пізнавальної компетентності на уроках математично – природничого циклу |
Рибалка О. С. |
|
2 |
Розв’язування фізичних задач – один із засобів формування предметних і ключових компетентностей учнів з фізики . |
Горбуля Р.Є. |
|
3 |
Методика організації системного повторення вивченого матеріалу з метою підготовки до проведення ДПА з предметів математично-природничого циклу. |
Ткаченко Н. М. |
|
4 |
Відвідування та обговорення уроків |
Ткаченко Н. М. |
Робота між засіданнями:
- моніторинговий аналіз рівня навчальних досягнень учнів випускних класів;
- оперативні наради з підготовки до проведення ДПА з предметів математично-природничого циклу;
- підготовка до проведення предметних тижнів;
- звіт про курсову підготовку вчителів;
Засідання 5 ( травень 2017 р.)
Тема: Організація підготовки до проведення ДПА з предметів математично-природничого циклу.
№ з/п |
Основні питання до розгляду |
Відповідальний за виконання |
Примітки |
1 |
Підсумок роботи ШМО математично – природничого циклу. |
Ткаченко Н.М. |
|
2 |
Навчальний семінар: вивчення інструктивних матеріалів для проведення державної підсумкової атестації з математики, географії, біології у 9 класах та проведення підсумкових контрольних робіт у 5-8. |
Ткаченко Н. М |
|
3. |
Удосконалення професійної компетентності вчителя в умовах інформаційного суспільства ( Звіти вчителів) |
Всі вчителі |
Робота між засіданнями:
- аналіз роботи з обдарованими дітьми;
- оперативні наради з підготовки до проведення ДПА з предметів математично-природничого циклу;
- консультування молодих вчителів з методичних питань;
- підготовка до підсумкових зрізів знань за ІІ семестр.