Субота, 21.06.2025, 01:18
Вітаю Вас Гість | RSS

Ціпцівська ЗОШ І-ІІ ступенів

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Методична робота

2016-2017 н.р.

ТЕХНОЛОГІЯ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ


"Такий підхід до навчання не є абсолютно новим для україн­ської шіколи"- розповідає молодим вчителям Писареко В.О.. Частково він використовувався ще в перші десяти­річчя минулого століття і був поширений у педагогіці та практиці української школи в 20-ті роки. Наприклад, в школі м. Корін (між Києвом та Житомиром) А. Рівін у 1918 році використовував у навчанні учнів роботу в парах змінного складу, за допомогою чого учні за один рік проходили програму трьох-чотирьох років навчання. У школі навчалось одночасно 40 дітей віком від 11 до 16 років. Уроків як таких у школі не було. Під час занять учні вільно рухались, розмовляли один з одним. В основу методики Рівіна була покладена ідея «навчаючи інших, навчайся сам».

Розробку елементів інтерактивного навчання можна знайти в працях В. Сухомлинського, творчості вчителів — новаторів 70-80-х pp. (В. Шаталов, Є. Ільїн, С. Лисенкова, Ш. Амонашвілі та ін.), теорії розвивавального навчання.

Наприкінці XX ст. інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи, де їх використовують під час викладання різноманітних предметів. Дослідження, про­ведені Національним тренінговим центром (СІЛА, штат Меріленд) у 80-х pp., показують, що інтерактивне навчання дозволяє різ­ко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття. В Україні розроб­лена та пропагується технологія інтерактивного навчання О. І. Пометун.

Цілі і завдання інтерактивного навчання:

  • розширення пізнавальних можливостей учнів, зокрема у здо­буванні, аналізі та застосуванні інформації з різних джерел;
  • можливість перенесення отриманих умінь, навичок та способів діяльності на різні предмети та позашкільне життя учнів;
  • формування глибокої внутрішньої мотивації.

Для з'ясування сутності інтерактивного навчання скористує­мось класифікацією, яка запропонована Я. Голантом в 60-х pp. минулого століття і в якій було виділено активну і пасивну моделі навчання. До цієї класифікації додамо ще характеристику інтер­активного навчання.

Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» взаємний і «асt» — діяти. Таким чином ін­терактивний — здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне на­вчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльнос­ті, яка має конкретну, передбачувану мету — створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність інтелектуальну спроможність.

Правила організації інтерактивного навчання:

  1. До роботи мають бути залучені всі учні.
  2. Активна участь у роботі має заохочуватися.
  3. Учні повинні самостійно розробляти і виконувати правил; роботи в малих групах.
  4. Учнів повинно бути не більше 30 осіб. Лише в цьому ви падку можлива продуктивна праця.
  5. Учні повинні бути підготовлені до роботи в малих групах.

Інтерактивне навчання

Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність

 

Суть інтерактивного навчання

Організація інтерактивного навчання

Навчальний процес відбу­вається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, на­вчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами на­вчання

 

Передбачає моделювання життєвих ситуацій, вико­ристання рольових ігор, спільне вирішення проб­леми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації

 

 

Порівняння різних моделей навчання

Пасивна модель навчання

Активна модель навчання

Суть інтерактивного навчання

Учень виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти й відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника тощо — джерелом правильних знань. До відповідних методів навчання належать методи, за яких учні лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань

Учень виступає в ролі «суб'єкта» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи навчання: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (частіше домашні), запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення. Тобто такий тип навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів

Інтерактивна модель навчання

Учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання; учень розуміє, що він робить, рефлексує з приводу того, що знає, вміє і здійснює. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. При цьому відбувається спів-навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці). Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставини та відповідної ситуації

Орієнтовна структура уроку із застосуванням інтерактивних технологій

Етапи

Мета

Прийоми, методи, рекомендації

Мотивація

Сфокусувати увагу дітей на проблемі та викликати інте­рес до обговорюва­ної теми

  • коротка розповідь учителя;
  • бесіда;
  • демонстрування наочності;
  • нескладна інтерактивна технологія («мозковий штурм», «мікрофон», «криголам» тощо)

 

Оголошення теми та очіку­ваних навчаль­них результатів

 

Забезпечити ро­зуміння учнями змісту їхньої діяль­ності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці, чого від них чекає вчитель

 

Рекомендації (за О. Пометун):

  • назвати тему уроку або попросити когось із учнів прочитати її;
  • якщо назва теми містить нові слова або про­блемні питання, звернути на це увагу учнів;
  • попросити когось із учнів оголосити очікувані результати за текстом посібника або за запи­сом учителя на дошці, зробленим заздалегідь, пояснити необхідні, якщо йдеться про нові по­няття, способи діяльності тощо;
  • нагадати учням, що наприкінці уроку ви буде­те перевіряти, наскільки вони досягли запла­нованих результатів, а також пояснити, як ви будете оцінювати їхні досягнення в балах

Надання необхідної інформації

 

 

Дати учням до­статньо інформації для того, щоби на її основі вони могли виконати практичні завдання за міні­мально короткий час

 

  • міні-лекція;
  • читання тексту підручника;
  • ознайомлення з роздатковим матеріалом;
  • опанування інформації за допомогою техніч­них засобів навчання або інших видів наочно­сті;
  • застосування інформаційних технологій

 

Інтерактивна вправа

 

Засвоєння навчаль­ного матеріалу, досягнення резуль­татів уроку

 

Рекомендації:

  • інструктування учнів щодо мети вправи, пра­вил виконання, послідовності дій та кількості часу на виконання;
  • об'єднання в групи;
  • виконання завдання, при якому вчитель висту­пає як організатор, помічник, ведучий диску­сії, намагаючись надати учасникам максимум можливостей для самостійної роботи та на­вчання у співпраці;
  • презентація результатів виконання вправи

Рефлексія результатів

 

Усвідомлення отри­маних результатів

 

 

 

  • індивідуальна робота;
  • робота в парах або групах;
  • дискусії;
  • усна розповідь;
  • письмовий звіт;
  • колективне обговорення

 

Підсумки

Прояснити зміст про­робленого, підбити під­сумок засвоєння знань і встановити зв'язок між тим, що відомо і тим, що повинно вдосконалю­ватися в майбутньому

 

Рекомендації:

♦  на першій стадії:

  • використовуйте відкриті запитання (Як? Чому? Що?);
  • виражайте почуття;
  • наполягайте на описовому, а не оці­ночному характері коментарів;
  • говоріть про зроблене, а не про те, що могло б бути зроблене;

♦  на другій стадії:

  • запитуйте про причини (Чому? Як? Хто?);
  • вникніть у відповіді

(Чому цього немає? Що було б, якщо?);

  • шукайте альтернативні теорії (Чи є інша можливість?);
  • підберіть інші приклади;
  • наведіть думки незалежних експер­тів;

♦  на третій стадії:

•  домагайтеся, щоб учні взяли на себе зобов'язання щодо подальших дій

 

Класифікація інтерактивних технологій

За метою уроку та формою організації навчальної діяльності

(О. Пометун, Л. Пироженко)

За розподілом інтерактивних методів

(В. В. Мельник)

 

  • технологія кооперативно­го навчання;
  • технологія колективно-групового навчання
  • технології ситуативного навчання;
  • технології опрацювання дискусійних питань

 

  • превентивні інтеракції (тренінг, консультації та ін.);
  • імітаційні інтеракції (інсценування, ділові ігри, диспут, «мозковий штурм» та ін.);
  • неімітаційні інтеракції (проблемна лекція, конфе­ренція, практикум тощо)

 

 

 

 

Діяльність вчителя під час організації та планування інтерактивного навчання

Для ефективного навчання

 

Для контрою за ходом навчання

попереднього підготування: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;

♦       відібрати до уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до освоєння теми;

♦       під час самих інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно, або «граючись» виконали його;

♦       на одному занятті можна використовувати одну (максимум — дві) інтерактивну вправу, а не їх калейдоскоп;

♦       дуже важливим є проведення спокійного глибокого обговорення за підсумками інтерактивної вправи, зокрема акцентування уваги й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в інтерактивній вправі;

♦       проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, що не були пов'язані з інтерактивними завданнями

 

 

♦       глибоко вивчити і продумати матеріал, у тому числі додатковий, наприклад різноманітні тексти, зразки документів, приклади, ситуації, завдання для груп тощо;

♦       старанно спланувати

і розробити заняття: визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати питання і можливі відповіді, виробити критерії оцінки ефективності заняття;

♦       мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для учнів випадків, проблем; оголошення очікуваних результатів (цілей) заняття і критеріїв оцінки роботи учнів;

♦       передбачити різноманітні методи для привернення уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи аудиторії; цьому, зокрема, можуть сприяти вправи-розминки, письмовий розподіл ролей у групах тощо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична робота

1. Продовжити роботу над методичною проблемою «Використання нових педагогічних технологій для вдосконалення навчання і виховання учнів».

2. Затвердити такий склад методичної ради школи

Писаренко В.О. – голова МР

Романенко Г.М.

Ткаченко Н.М.

Підлісна Н.О.

3. Продовжити роботу методоб’єднань класних керівників, вчителів гуманітарних дисциплін, вчителів природничо - математичного напрямку.

Затвердити відповідно головами цих методоб’єднань Підлісна Н.О.,Романенко Г.М., Ткаченко Н.М.

4. В 2016-2017 навчальному році атестувати згідно поданої заяви  вчителя математики та інформатики Ткаченка Н.М..

5. Направити на курси підвищення кваліфікації 2017 році таких вчителів: Підлісна Н. О., Федяй З.Г. -  категорія курсів початкові класи, . Сириця А.Л.-  категорія курсів вчитель біології.

6. Педпрацівникам постійно підвищувати свій професійний рівень, користуватися методичною літературою та фаховими журналами, інтернетом.

7. Головам методичних об’єднань організувати взаємовідвідування уроків з метою обміну досвідом.

8. Вчителям, що атестуються провести панораму відкритих уроків та виховних заходів.

9. В 2016-2017 навчальному році вивчити стан викладання української мови і літератури, малювання, музики та виховної роботи.

Предметні тижні

 

Дата проведення

Тематика тижня

Відповідальні

вересень

Предметний тиждень історії

Козир Л.О.

жовтень

Предметний тиждень світової літератури та фізичного виховання

Романенко Г.М.

листопад

 

Предметний тиждень біології, хімії та географії

Сириця А.Л.

грудень

Предметний тиждень початкової школи та музичного мистецтва

Підлісна Н.О.

січень

Предметний тиждень математики та інформатики.

Ткаченко Н.М.

лютий

Предметний тиждень

іноземної мови

Рибалка Т.О.

Полтавець О.Л.

березень

Предметний тиждень української мови

і літератури, тиждень книголюба

Шанько Л.Г.

квітень

Предметний тиждень початкової школи

Педаш О. М.

Федяй З. Г.

травень

Предметний тиждень фізики Предметний тиждень трудового навчання

Горбуля Р.Є.

Бодюл М.В.

 

 

Графік проведення відкритих уроків і відкритих виховних заходів

 

П.І.П

Відкриті уроки

Відкритий виховний захід

1.

Козир Л.О.

вересень

вересень-лютий

2.

Романенко Г.М.

жовтень

жовтень-лютий

3.

Сириця А. Л.

листопад

листопад-березень

4.

Підлісна Н.О.

грудень

грудень- равень

5.

Ткаченко Н.М.

січень

січень- травень

6.

Полтавець О. Л

лютий

лютий- березень

7.

Шанько Л.Г.

березень

лютий-березень

8.

Педаш О. М.

квітень

квітень травень

9.

БодюлМ.

травень

 березень-травень

 

План роботи МО природничо-математичних наук

Засідання І ( 31.08.2016 р. )

Тема: Нормативно-правове забезпечення викладання предметів природничо-математичного напрямку

у 2016/2017навчальному році

№ з/п

      Основні питання до розгляду

Відповідальний за виконання

Примітки

1

Про підсумки роботи ШМО вчителів математично- природничого циклу за 2015/2016 н.р.

Голова МО Ткаченко Н.М.

 

2

Обговорення та затвердження плану роботи ШМО на 2016/20167н.р.

Ткаченко Н.М.

 

3

Ознайомлення з інструкційно-методичними матеріалами Міністерства освіти і науки України щодо викладання предметів у 2016/2017 н.р. Обговорення методичних рекомендацій щодо організації навчально – виховного процесу на уроках природничо-математичних дисциплін у 2016/ 2017 н/ р. , ознайомлення із змінами в програмах під час викладання предметів математично – природничого циклу. Ведення шкільної документації відповідно до «Інструкції з ведення класного журналу 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів».

Ткаченко Н. М

.

4

Обговорення та погодження календарно-тематичних планів вчителів на 2016/2017н.р.

Ткаченко Н. М.

 

Робота між засіданнями:

- опрацювання інструкційно-методичних матеріалів МОН України щодо викладання предметів у 2016/2017 н.р.

- опрацювання рекомендацій щодо викладання базових предметів за новими програмами та програмами із змінами;

- обговорення індивідуальних тем вчителів - предметників;

- погодження планів самоосвіти вчителів;

- складання графіка проведення відкритих уроків; взаємовідвідування уроків;

Засідання 2 ( 01.11.2016 р. )

Тема: Посилення компетентнісного підходу у формуванні змісту природничої освіти на основі компетентнісної спрямованості вимог до рівнів навчальних досягнень учнів

№ з/п

Основні питання до розгляду

Відповідальний за виконання

Примітки

1

Роль навчальних проектів у викладанні навчальних дисциплін математично – природничого циклу

Ткаченко Н.М.

 

2

Творча самореалізація особистості в процесі самостійної роботи під керівництвом учителя.

Ткаченко А.М.

 

3

Круглий стіл «Обмін досвідом вчителів – предметників з використання навчальних проектів.на уроках математично – природничого циклу».

Всі вчителі

 

4.

Педагогічні гостини. Відвідування та обговорення відкритих уроків

Ткаченко Н. М.

 

Робота між засіданнями:

- організація проектно-технологічної діяльності на уроках з використанням проблемно-пошукових методів навчання;

- проведення І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад предметів природничо-математичного циклу;

- підготовка до наступного засідання ШМО.

Засідання 3 ( 03. 02. 2017 р. )

Тема: Підвищення ефективності організації навчально-виховного процесупід час вивчення предметів математично - природничого напрямку

№ з/п

Основні питання до розгляду

Відповідальний за виконання

Примітки

1

Методи і форми організації навчального процесу, завдяки яким забезпечується мотивація навчання, стимулювання пізнавального інтересу, розвиток інтелектуальної й творчої діяльності учнів

Сириця А. Л.

 

2

Формування національної та громадянської свідомості під час вивчення предметів математично – природничого циклу.

Горбуля Р.Є.

 

3

Відвідування та обговорення уроків.

Ткаченко Н. М.

 

4

Організація підготовки до участі в учнівських конкурсах («Кенгуру», «Левеня», «Бобер», «Геліантус»).

Ткаченко Н.М.

 

Робота між засіданнями:

- підготовка та проведення предметних тижнів;

- підготовка до проведення учнівських конкурсів;

- звіт про курсову підготовку вчителів;

- консультування молодих вчителів з питань організації навчально-виховного процесу в сучасних умовах;

- підготовка до підсумкових зрізів знань за І семестр;

- підготовка до наступного засідання ШМО.

Засідання 4 ( квітень 2017 р.)

Тема: Педагогічна майстерність вчителів як умова успішного формування в учнів предметних компетенцій

№ з/п

Основні питання до розгляду

Відповідальний за виконання

Примітки

1

Формування пізнавальної компетентності на уроках математично – природничого циклу

Рибалка О. С.

 

2

Розв’язування фізичних задач – один із засобів формування предметних і ключових компетентностей учнів з фізики .

Горбуля Р.Є.

 

3

Методика організації системного повторення вивченого матеріалу з метою підготовки до проведення ДПА з предметів математично-природничого циклу.

Ткаченко Н. М.

 

4

Відвідування та обговорення уроків

Ткаченко Н. М.

 

Робота між засіданнями:

- моніторинговий аналіз рівня навчальних досягнень учнів випускних класів;

- оперативні наради з підготовки до проведення ДПА з предметів математично-природничого циклу;

- підготовка до проведення предметних тижнів;

- звіт про курсову підготовку вчителів;

Засідання 5 ( травень 2017 р.)

Тема: Організація підготовки до проведення ДПА  з предметів математично-природничого циклу.

№ з/п

Основні питання до розгляду

Відповідальний за виконання

Примітки

1

Підсумок роботи ШМО математично – природничого циклу.

Ткаченко Н.М.

 

2

Навчальний семінар: вивчення інструктивних матеріалів для проведення державної підсумкової атестації з математики, географії, біології у 9 класах та проведення підсумкових контрольних робіт у 5-8.

Ткаченко Н. М

 

3.

Удосконалення професійної компетентності вчителя в умовах інформаційного суспільства ( Звіти вчителів)

Всі вчителі

 

Робота між засіданнями:

- аналіз роботи з обдарованими дітьми;

- оперативні наради з підготовки до проведення ДПА  з предметів математично-природничого циклу;

- консультування молодих вчителів з методичних питань;

- підготовка до підсумкових зрізів знань за ІІ семестр.

Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2025
Зробити безкоштовний сайт з uCoz